Nem hivatalos értesülések szerint komoly felvásárlási szándék körvonalazódik az Iveco Group teherautó- és buszgyártó iránt: a Reuters és több olasz lap értesülése szerint az indiai Tata Motors előrehaladott tárgyalásokat folytat az Iveco Group többségi tulajdonosával, az Agnelli családhoz köthető Exor befektetési holdinggal.
Az Agnelli család az olasz ipar történetének egyik legbefolyásosabb dinasztiája, amely korábban a Fiat-csoport révén játszott meghatározó szerepet az ország gazdaságában. Jelenleg az érdekeltségeit a luxemburgi székhelyű Exor holdingon keresztül irányítja, amely olyan vállalatokban rendelkezik részesedéssel, mint a Stellantis, a Ferrari vagy a The Economist. Az Iveco Group szintén az Exor fennhatósága alá tartozik: a cég 27,1%-os tulajdonrésszel a szavazati jogok több mint 43%-át birtokolja.
Az érdeklődés középpontjában a torinói székhelyű Iveco közúti haszonjárműves üzletága áll – a védelmi ipari tevékenységet végző Iveco Defence Vehicles (IDV) nem része a tárgyalásoknak. Az Exor az IDV-t önállóan kívánja leválasztani, vagy külön értékesítené 2025 végéig.
A sajtóértesülések hatására az Iveco részvényei a milánói tőzsdén közel 10%-kal emelkedtek, végül 8,3%-os pluszban zárva a kereskedési napot. Ugyanakkor az olasz szakszervezetek aggodalmukat fejezték ki a lehetséges munkahelyi hatások miatt, és levélben fordultak Adolfo Urso ipari miniszterhez, hogy haladéktalanul hívjon össze egyeztetést a felek között.
Az Iveco Group 2022 elején vált önállóvá a CNH Industrialtól. A cégcsoport a legkisebb szereplő az európai haszonjárműgyártók között – versenytársai például a Volvo Trucks, a Daimler Truck, vagy a Volkswagen-csoporthoz tartozó Traton. Az elemzők szerint az Iveco évek óta potenciális felvásárlási célpont, ám eddig a védelmi üzletág jelentett akadályt egy szélesebb körű tranzakció előtt.
Az Iveco teljes tőzsdei értéke jelenleg kb. 4,2 milliárd euró, átszámítva közel 1700 milliárd forint.
Értesülések szerint a jelenlegi tárgyalások a Tata Motors kezdeményezésére indultak el, de az Exor több más, nem európai érdeklődővel is felvette a kapcsolatot. A legfrissebb hírek szerint a Tata kizárólag a közúti haszongépjárműves üzletág iránt mutat érdeklődést, így az IDV nem képezi a tárgyalások részét. Az Exor májusban hivatalosan is bejelentette, hogy vizsgálja az IDV leválasztásának lehetőségeit, és több ajánlatot is kapott a védelmi járműveket gyártó üzletágra – a lehetséges vevők között a Leonardo és a Rheinmetall is megtalálható.
A Tata Motors India egyik legnagyobb autógyártója, amely személygépkocsik, teherjárművek és buszok gyártása mellett a Jaguar és a Land Rover brit prémium márkák tulajdonosa is. A vállalat világszerte jelen van, több mint 90 ezer embert foglalkoztat, és jelentős gyártókapacitással rendelkezik Ázsiában, Afrikában, Európában és Latin-Amerikában is. Az elmúlt években erőteljesen fókuszált az elektromobilitásra, és stratégiai célként tűzte ki, hogy megerősítse pozícióját a globális haszonjármű-piacon. Az Iveco felvásárlása lehetőséget teremtene számára, hogy az egyik legrégibb európai gyártó révén szilárdabb alapokra helyezze jelenlétét az európai piacon.
Az ügylethez olasz kormányzati jóváhagyás is szükséges, mivel nemzetgazdasági szempontból jelentős vállalatnak számít az Iveco. 2021-ben a kormány már megvétozta a kínai FAW-csoport vételi ajánlatát.
Bár a megállapodás sorsa egyelőre kérdéses, az IDV leválasztása minden eddiginél reálisabbá teszi az Iveco tulajdonosváltását.
Forrás: magyarbusz.info