Az Iveco büszkén jelenti be, hogy sikeresen teljesítette a Tour d’Europe útvonalát, egy mintegy 5000 kilométeres mérföldkőnek számító utat, amelyet bioLNG-vel üzemelő nehéz tehergépjárművel tett meg.
Torino, 2025. július 1.
Az Iveco büszkén jelenti be, hogy sikeresen teljesítette a Tour d’Europe útvonalát, egy mintegy 5000 kilométeres mérföldkőnek számító utat, amelyet bioLNG-vel üzemelő nehéz tehergépjárművel tett meg. Ez a kezdeményezés ismét rávilágít a biometán kritikus szerepére, mint a fenntartható és alacsony kibocsátású közlekedés felé történő átállás kulcsfontosságú elősegítőjére Európában.
Az Iveco S-Way LNG Torinóból indult, június 6-án megállt Aprilia városában a Vulcan állomáson, majd észak felé vette az irányt, stratégiailag olyan fontos tankolási megállókat érintve, ahol különleges rendezvényeket is szerveztek. Ezek a megállások összehozták a gázszolgáltatókat, az ügyfeleket és a kereskedőket, elősegítve a közvetlen párbeszédet és az együttműködést a biometán értékláncban.
Az első jelentős állomás a Sterzingben található Wipptal Biogas volt, amely vezető gyártója a helyi eredetű szerves hulladékokból, többek között állati trágyából és mezőgazdasági hulladékokból előállított kiváló minőségű biometánnak. Ez a létesítmény a regionális körforgásos gazdaság elveit valósítja meg, ahol a hulladékanyagokat tiszta, megújuló energiává alakítják át, ezzel akár 121%-kal csökkentve az üvegházhatású gázok kibocsátását. A Wipptal Biogas nemcsak a helyi gazdákat és vállalkozásokat támogatja, hanem az erőforrás-körforgás lezárásával és a környezeti hatások minimalizálásával fontos szerepet játszik az alpesi környezet védelmében is. Ez a megálló rávilágított a fenntartható biometán-termelés és a helyi körforgásos megoldásokon keresztül elérhető szén-dioxid-semlegesség szélesebb célja közötti fontos összefüggésre.
Németországon átutazva a jármű az echingi ENILIVE állomáson, majd a berlini Mittenwalde-ban található Shell állomáson, később pedig a Leverkusenben található Vigo létesítményben tankolt. Minden megálló alkalmat adott az érdekelt felek bevonására és a biometán üzemanyag gyakorlati alkalmazhatóságának bemutatására valós üzemi körülmények között.
Franciaországban a Tour megállt a Primagaz LNG-állomáson Lille-Fretinben, valamint Eppeville-ben (Somme), ahol a Vermandois biogázüzem található – az ENGIE egyik anaerob lebontási telephelye –, amely a termelését a hálózatba juttatva támogatja a bio-CNG-mobilitást. Ezután az E. Leclerc állomás felé vette az irányt Bosgouet-ban, amely a csoport első állomása, ahol HVO-t forgalmaznak nehéz tehergépjárművek számára.
A túra utolsó előtti állomása a teherautót Heverlee-be (Belgium) vitte, a Drivesystemhez, mielőtt elérte volna végállomását Brüsszelben, a Tour d’Europe záró rendezvényén, amelyen az iparág képviselői és az európai intézmények tagjai gyűltek össze, hogy hangsúlyozzák a technológiai semlegesség alapelvként való elfogadásának sürgősségét a közlekedési ágazat dekarbonizációjának sikeres előmozdítása érdekében. Az esemény rávilágított arra, hogy a koordinált, ágazatközi partnerség – az üzemanyag-szállítóktól a járműgyártókig – elengedhetetlen ahhoz, hogy bemutassák a hatékony megoldások konkrét rendelkezésre állását, amelyek készen állnak a kiterjesztésre, hogy azonnal hozzájáruljanak az ágazat dekarbonizációjához.
Az 5000 km-es út teljes hosszán a teherautó BioLNG-vel működött, amelynek üvegházhatású gázkibocsátás-csökkentését a Bosch „digitális üzemanyag-ikertestvér” (DFT) tanúsította, amely ellenőrizte a megújuló üzemanyagok használatát és az abból származó CO2-kibocsátás-csökkenést. Ez a digitális megoldás pontos, valós idejű nyomonkövetést biztosított, teljes átláthatóságot és adatalapú betekintést nyújtva a biometán környezetvédelmi előnyeibe a nehéz teherfuvarozásban.
„A technológiai semlegesség elengedhetetlen az innováció előmozdításához és a fenntartható mobilitáshoz való átállás felgyorsításához. Ez azt jelenti, hogy nem részesítünk előnyben egyetlen technológiát sem, hanem lehetővé tesszük, hogy a valós teljesítmény és a környezeti hatások alapján a legjobb megoldások kerüljenek előtérbe. Ahhoz, hogy ez a megközelítés sikeres legyen, egyértelmű és következetes uniós politikákkal kell támogatni, amelyek egyenlő versenyfeltételeket teremtenek és ösztönzik a különböző alacsony kibocsátású technológiákba, többek között a biodízelbe és a biometánba történő beruházásokat. A Tour d’Europe egyértelműen bizonyította a bioüzemanyagok hatékonyságát és fenntarthatóságát a nehéz teherfuvarozásban. Az Iveconál úgy véljük, hogy a dekarbonizáció felé vezető rugalmas utak kulcsfontosságúak” – kommentálta Simone Curti, az Iveco EMEA kereskedelmi műveleteinek vezetője.
A biometán egy azonnal használható megoldás, különösen a hosszútávú küldetések esetében, ahol a hatótávolság és az üzemanyag-feltöltési idő két fontos előny. Nem igényel speciális motorokat vagy a meglévők átalakítását, így az Iveco teljes gázüzemű járműválasztékában, a kisteherautóktól a közepes és nehéz járművekig, módosítások nélkül használható.
Az Iveco megerősíti elkötelezettségét az innovatív és fenntartható megoldások népszerűsítése iránt, amelyek támogatják Európa ambiciózus éghajlat-politikai céljait. A Tour d’Europe bebizonyította, hogy a biometán, amely mögött egy erős partnerhálózat és technológiai innováció áll, megvalósítható és azonnali lépés a teherfuvarozás szén-dioxid-semleges jövője felé.